P.L. vs. Belarus

Facts

The author was subscribed to a newspaper, whose subscription and delivery was
ensured by a State-owned company, “Belpochta”. In 2006, when the author tried to
renew his subscription to the newspaper, Belpochta informed him that it no longer
included that newspaper in its catalogue. The author would therefore have to buy his
newspaper directly at the newspaper’s office.

The author considered this a discrimination on political grounds against his right to
receive information (as part of his freedom of expression), since he claimed that
Belpochta excluded from its catalogue only private newspapers that differed from the
opinion of pro-government press.

The author filed a complaint to the Leninsky District Court of Vitebsk, but it was
dismissed on the grounds that the author should have complained to the Ministry of
Information and Communications first. The author appealed this decision to the
Minsk City Court, which cancelled the decision of the district court, since it considered
that the Leninsky District Court had no jurisdiction in the matter and dismissed the
author’s claim. The author then complained to the President of the Minsk City Court,
but his claim was dismissed. The author submitted a request for a protest motion,
with the Supreme Court, to have the case examined. The Supreme Court rejected his
request.

In the meantime, the author complained to the Ministry of Communications and
Information, asking to have the newspaper included in the subscription catalogue.
The Ministry rejected his complaint, saying that decisions to include periodicals in the
subscription catalogue are within the competence of Belpochta.

Consideration of admissibility

Art. 5 §2(b) Optional Protocol (OP): To the State’s contention that the author did not
exhaust all the domestic remedies available because he could have further appealed
to the Prosecutor-General with a request to have a protest motion filed under the
supervisory proceedings, the Committee recalled its jurisprudence that such remedies
do not constitute a remedy that has to be exhausted (i.e. No. 1537/2006, Yekaterina
Gerashchenko v. Belarus, 2009, §6.3). Thus, the Committee considered that the
author exhausted all available domestic remedies.

Art. 2 OP: Although the Committee admitted that in some circumstances denial of
access to State-owned or State-controlled distribution services might amount to an
interference with the rights protected by Art. 19 (right to receive information) the
author did not provide sufficient information that would permit the Committee to
evaluate the extent of the interference or to determine whether the denial of such
access was discriminatory. Moreover, the author could obtain the newspaper he
wanted to read through means other than Belpochta. Therefore, the case was

CCPR/C/102/D/1814/2008

Communication No. 1814/2008
12 May 2008 (initial submission)
26 July 2011 (adoption of views)

Key words

e Freedom of opinion

Relevant Provisions

e Article 19
e Article 5 §2(b) OP and
Article 2 OP

Violated Provisions

e Communication found
inadmissible

P.L. vs. Belarus (not represented by counsel)
All rights reserved to the Centre for Civil and Political Rights


http://sim.law.uu.nl/SIM/CaseLaw/fulltextccpr.nsf/160f6e7f0fb318e8c1256d410033e0a1/306dd582759d8e7fc12576860051a0a2?OpenDocument
http://sim.law.uu.nl/SIM/CaseLaw/fulltextccpr.nsf/160f6e7f0fb318e8c1256d410033e0a1/306dd582759d8e7fc12576860051a0a2?OpenDocument

inadmissible, as the author failed to sufficiently substantiate his claim. The Committee
did not examine separately the remaining part of the author’s claims under Art. 2; 5;
14; and 26 of the Covenant, as they were linked to the author’s principal claim under
Art. 19 of the Covenant.

Consideration of merits

N/A

Conclusions

The communication was inadmissible under Art. 2 OP, on the grounds that it was not
sufficiently substantiated.

Dissent/Concurrence

N/A

P.L. vs. Belarus (not represented by counsel)
All rights reserved to the Centre for Civil and Political Rights



